Sysav och dess dotterbolag använder Visma TendSigns tjänster för att förmedla information om pågående upphandlingar. Tjänsten innebär bland annat att man kan se vilka upphandlingar som är pågående, avbrutna eller avslutade.
Sysavs upphandlare kan svara på frågor om hur Sysavs inköpsverksamhet fungerar och på frågor om de upphandlingar som de själva ansvarar för.
Att skapa ett konto för att skapa elektroniska anbud är kostnadsfritt hos Visma TendSign. Leverantörer kan registrera ett konto hos TendSign. Här fylls uppgifter om leverantören i och konto för anbudslämnande skapas. Hela processen sker sedan elektroniskt.
Sysav upphandlar både varor och tjänster. Vid merparten av våra inköp måste vi annonsera och gå ut i någon form av offentlig upphandling. Genom upphandling ingås avtal med leverantörer efter konkurrensutsättning på marknaden.
Eftersom Sysav är ett kommunalägt bolag finns det regler och principer som Sysav måste följa. Det huvudsakliga regelverket är Lagen om offentlig upphandling, LOU. Lagen gäller alla offentliga organisationer.
Detta innebär att alla leverantörer och anbud behandlas i enlighet med de grundläggande principer som är grunden för hela regelverket kring offentlig upphandling.
Sysav lyder också under lagen om upphandling inom försörjningssektorerna.
Vilket av regelverken LOU och lagen om upphandling inom försörjningssektorerna som tillämpas bedöms utifrån vilken verksamhet det som upphandlas är avsett för.
Under själva upphandlingen gäller så kallad absolut sekretess. En upphandlande enhet får till exempel inte upplysa om vilka som efterfrågat anbudsinfordran eller förfrågningsunderlag, vilka som lämnat anbud, om anbud inkommit osv.
Här hittar du vår uppförandekod för leverantörer.