Nyheter

Så gör ditt företag för att sortera avfallet rätt

12 JUN, 2024 15:24

KLIMATFRÅGOR MILJÖ

Varje år avviker omkring 2000 transporter med avfall när de kontrolleras av Sysav. Det vill säga att lasten inte stämmer överens med det som uppges på pappret. Detta skapar problem och blir dyrt – inte minst för dig som industrikund. Men det finns sätt att göra rätt från start.

Till Sysavs avfallsanläggning på Spillepeng i Malmö kommer omkring 600 bilar varje dag för att lämna avfall från olika företag. När en kund ankommer till anläggningen ska avfallet först vägas in och chauffören ska redovisa vilken typ att avfall som finns i containern.

– Vi gör omkring 20 000 avfallskontroller varje år, och de senaste åren har vi legat på mellan 10–12% avvikelser. Det är ganska mycket, säger Daniel Steen, arbetsledare återvinning.

Vid en slumpmässig avfallskontroll undersöker Sysav att innehåll, mått med mera överensstämmer med de uppgifter chauffören uppgett vid invägningen.

Om uppgifterna stämmer godkänns bilen i systemet. Blir bilen underkänd informeras kunden att en omklassning behöver göras. Då ändrar Sysav uppgifterna till det avfallet skulle vägas in som egentligen, och lägger även på en extra serviceavgift.

– Det kan vara att man uppgett att man har rent gips i containern, men att det i själva verket är en massa träbitar och plastsäckar i den också, säger Daniel Steen, och tillägger

– I grund och botten handlar ju detta om att allt material ska kunna återvinnas på bästa sätt för miljöns skull.

Stora kostnader för driftstopp
Att avfallet inte klassas rätt vid invägningen kan ha många anledningar.

– Antingen är inte kunden tillräckligt noggrann när de sorterar, eller så kommunicerar man inte tillräckligt med chauffören som ska köra avfallet och väga in det. Ansvaret ligger alltid hos den som sorterar, inte hos den som kör.

Syftet med avfallskontrollerna är flera: att kunderna ska betala rätt summa, att avfallet ska hamna på rätt plats direkt och att undvika driftstopp.

– Det som sorteras som brännbart får vara max en meter långt, men där kan vi få in stora långa bord på flera meter eller till och med stenbumlingar och kassaskåp. Det skapar otroligt kostsamma driftstopp för oss.

För kunder som är osäkra på hur sorteringen ska genomföras finns Sysav alltid tillhands. Kundservice kan hjälpa via telefon och på Sysavs hemsida finns sorteringsguiden för företag. Och Daniel Steen skickar med ytterligare ett tips:

– Prata med varandra. Har chauffören fått tydlig information från den som sorterat avfallet från början kommer han eller hon väga in det rätt och då hamnar det också på rätt ställe direkt – och ni slipper omklassning och onödiga extra kostnader.

Senast uppdaterad 2024-06-12 13:24