Har du svårt att släppa taget om alla plastförpackningar? Då är det dags att köpa mindre plast, återbruka smartare och återvinna det du inte längre kan använda.

Pressmeddelande

Komiker återbrukar sexleksaker i återvinningskampanj

17 NOV, 2023 07:25

EKONOMI, FINANS MILJÖ, ENERGI UNDERHÅLLNING UNIVERSITET, HÖGSKOLA PR, KOMMUNIKATION TEXTILINDUSTRI TRÄDGÅRD KLIMATFRÅGOR HÅLLBARHETSFRÅGOR/CSR SPA, HÄLSA, FRISKVÅRD

De skånska komikerna Marcus Johansson (grundare av klubben Oslipat) och Victor Eriksson hjälper i en ny kampanj unga skåningar att bli bättre på att återvinna plast. Till sin hjälp har de pennstället ”Fleshlight”, dålig personkemi och en studentkorridor.

”Krångla inte till det”, uppmanar Sysav samtidigt som Victor Erikssons karaktär Styrbjörn har allvarliga samtal med sina korridorskompisar om att de måste bli bättre på återvinning. Styrbjörn är en hejare på att återanvända, återbruka och återvinna plast och andra material, men hans metoder gör korridorskompisarna obekväma.

Filmerna är inspelade i en studentkorridor i Malmö, och alla deltagare är studenter vid Malmö eller Lunds universitet. En av deltagarna i filmerna bor faktiskt i samma korridor. Victor Eriksson har själv bott i korridorrum i både Lund och Uppsala och konstaterar att det i varje korridor finns en Styrbjörn som har höga ambitioner med både städning och återvinning, men som inte riktigt når fram till korridorskamraterna. I Victors gestaltning skruvas de jobbiga situationerna upp ett par extra varv för att blottlägga den fina gränsen mellan välvilja och enfald.

Kampanjen görs i samband med EU-projektet ”Europa minskar avfallet” som pågår under vecka 47, där organisationer i EU-länderna på olika sätt uppmärksammar hur avfallsmängderna kan minskas och förebyggas.

– Det finns många myter om hur man ska ta hand om sina förpackningar, och vi vill med kampanjen säga att det är inte så komplicerat, säger Anna Vilén, kommunikationschef på Sysav.

– Man behöver inte diska kladdiga förpackningar innan de slängs i återvinningsbehållaren, man behöver inte ta isär förpackningar som består av flera material och det är bra att försöka minska på mängden förpackningar man köper, fortsätter Anna Vilén.

En plastförpackning kan återvinnas många gånger innan plasten är utsliten – och den återvunna plasten sparar tiotusentals ton koldioxidutsläpp. Om alla svenska hushåll bidrog med bara en extra plastförpackning till återvinning varje månad skulle koldioxidutsläppen kunna minska med 3 600 ton. Det motsvarar utsläppen från cirka 1 200 bensindrivna bilar eller oljeuppvärmning av 675 medelstora villor – varje år.

Bakom produktionen av kampanjen står kommunikationsbyrån Blinka Blå tillsammans med produktionsbolaget Dunderville och manus är skrivet av Marcus Johansson som även driver ståupp-klubben Oslipat som finns i bland annat Landskrona, Malmö och Lund. Kampanjen kommer synas på webbplatser och sociala medier, och som utomhusannonser under november.

Arbetar du inom politik eller media och vill veta mer om hur Sysav arbetar med återvinning och klimatåtgärder, kontakta gärna oss på Sysav för ett studiebesök.

Kampanjen är framtagen av Sysav i samarbete med ägarkommunerna.

Senast uppdaterad 2023-11-16 20:52